کوچ کارآفرینی چه کمکی به شما می کند؟
ژانویه 18, 2023هدف گذاری به روش SMART
ژانویه 24, 2023
راز مهم ثروتمندان، برقرای ارتباط موثر
یکی از مهمترین سوال های زندگی من که در زمان دانشجویی ذهن من را به خود مشغول کرده بود ، این بود که چه عواملی باعث ثروت مند شدن انسانها می شود؟. چه مهارتی باعث رشد سریع این افراد شده؟ ، از زمانی که به عنوان بیزینس کوچ مشغول به کارشدم تا کنون با 1800 نفر از افراد موفق ایرانی حد اقل یک جلسه کوچینگ برگذار کردم، برای من خیلی جالب بود که تقریبا همه افراد موفق در کسب وکار، در یک مهارت باهم اشتراک داشتند. واین مهارت مهم توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران است.
برقراری ارتباط موثر یعنی چه؟
همه ما روزانه با افراد مختلفی با کیفیت متفاوت ارتباط برقرار می کنیم . اما تفاوت اصلی ارتباط موثر با انواع ارتباطات دیگر در این است که ، انتقال حس خوب همدلی و درک شدن توسط طرف مقابل صورت می پذبرد. یعنی ما زمانی احساس می کنیم با دیگران ارتباط موثر داریم که ما را بشنوند، ما را درک کنند ، قضاوت نکنند، رازدار باشند، حس ارزشمندی به ما بدهند و از ما حمایت کنند.
همه ما با دیگران در سطوح مختلف در ارتباط هستیم. شاید بتوان این ارتباط ها را به دو دسته کلی ارتباط کاری و ارتباط انسانی تقسیم بندی کرد. ارتباط کاری در واقع رابطه ای است که ما برای برطرف کردن نیازهایمان ایجاد می شود، و بعد از برطرف شدن این نیاز رابطه قطع یا کم رنگ می شود. ارتباط انسانی (ارتباط موثر) ارتباطی است که ما به منافع فکر نمی کنیم ، منافع شخصی بسیار کم رنگ است . در این ظرفیت ها و موقعیت ها با هم به ا شتراک گذاشته می شوند.
چگونه ارتباط موثر باعث ثروتمند شدن شما می شود?
وقتی نوجوان بودم از داییم شنیدم ، که اگر یک فرد مناسب در زمان مناسب و در جای مناسب قرار بگیرد می تواند به موفقیت های برزگی دست پیدا کند. دایی من فرد خیلی موفقی نبود. او زندگی متوسطی داشت چرا که فکر می کرد، زمان مناسب و جای مناسب به صورت شانس و تقدیر باید نصیب او شود . اما حقیقت ما جرا این بود که همه این موارد را خودمان با برقراری روابط متعدد موثر می سازیم.شاید به صورت اتقاقی شما در چنین شرایطی قرار بگیرید اما اگر شما تعداد خیلی زیادی دوست واقعی که توانمند، که ارتباطات فراون داشته باشند در کنارتان داشته باشید. آنها بنا به دوستی که با شما دارند، این شرایط را به شما معرفی و یا حتی محیا می کنند.حتی می توانید ازتوانایی دوستانتان برای ساختن دوستان جدید استفاده کنید. فرض کنید با یک سازنده ساختمان آشنا می شوید که مشکل حقوقی دارد.شما ایشان را به دوستتان که وکیل است معرفی می کنید و این آقا یا خانم وکیل به واسطه دوستی با شما کار سازنده را با تخفیف باور نکردنی انجام می دهد. دوست وکیل از شما ممنون است که پرونده ای آسان و بدون زحمت بازاریابی به او تحویل داده اید. در این شرایط به احتمال قوی دوست جدید سازنده در حوزه مهارتش کاری برای شما انجام خواهد داد که حتی به آن فکر هم نمی کردید.
همانطور که می دانید ، منابع ما برای رشد محدود است. ما مقدار محدودی سرمایه، ارتباط و اطلاعات داریم ، افراد موفق به این موضوع آگاه هستند، آنها ارتباط موثر ایجاد می کنند تا بتوانند منابعشان را بادیگران به اشتراک بگذارند ، و در این رابطه نیاز های همدیگر را برطرف کنند . در طول عمر کوتاه ما انسان ها فرصت کافی برای تکمیل منابع لازم وجود ندارد ، پس باید یاد بگیریم که از منابع دیگران چطور استفاده کنیم تا بتوانیم منابع آنها را برای رسیدن به اهداف خودمان بکاربگیریم .
چگونه آفراد مد نظرمان را پیدا کرده و با آنها ارتباط موثر برقرار کنیم؟
یکی از روش ها برای ایجاد یک رابطه موثر این است که در اولین برخورد ، حس خوب به دیگران بدهیم و به آنها نشان دهیم که چه کمکی میتوانیم بکنیم.در ادامه چندین نکته مهم برای ایجاد این نوع ارتباط ذکر خواهد شد.همه انسانها کلا برای دوچیز تلاش می کنند،یک برطرف کردن نیازها و دوم حس خوب(حس ارزشمندی)،تصور کنید که فردی این دو خواسته را برای هر کدام از ما برطرف کند، آیا دلیلی می ماند که با او ارتباط نگیریم؟ در ادامه به این می پردازیم که چطور می توانیم بادیگران ارتباط موثر برقرار کنیم.
نکته اول حضور در مکان هایی که مخاطبین مد نظر شما در آنجا رفت و آمد دارند:
در جاهایی که افراد موفق حضور دارند، حضور پیدا کنید، در باشگاه های ورزشی سطح بالا ، کارگاه ها و سمینارهای آموزشی مدیریت و ذهنیت فضای مناسبی برای پیدا کردن افراد موفق است. زمان استراحت بهترین موقع برای آشنایی می باشد. این زمان بسیار کوتاهی است ، اما متاسفانه معمولا افراد این تایم ارزشمند را در صف کیک و نسکافه می گذرانند. شاید با خواندن این متن، تعجب کنید یا لبخند بزنید، اما طبق تجربه من بیش از 90% شرکت کنندگان این موقعیت ارزشمند را درصف کیک و نسکافه از دست می دهند .
نکته دوم نحوه ارتباط اولیه :
در این فضا ها شیک پوش باشید، سعی کنید با حال خوب و پرانژری باشد. لبخند بزنید و با افراد شروع به مکالمه کنید، میتوانید برای شروع نظرشان را در خصوص کارگاه، باشگاه بپرسید.و نظرشان را با دقت گوش کنید، وجه اشتراک نظر او با نظر خودتان پیدا کنید و آن نظر را با جمله "من هم با شما موافقم" پاسخ دهید سپس نظر مشابه خودتان را تکرارکنید و بعد خودتان را معرفی کنید.سپس به این متد که من ..... هستم ، کارم ...... و می توانم در .... به شما کمک کنم . کارت ویزت خود را به او بدهید، میتوانید او را به چیزی کوچک میهمان کنید . ظرف پذیرایی را شما به دست او بدهید ، یا اگر وسیله نقلیه نداشت او را برسانید، در زمانی که با هم هستید از او سوال باز بپرسید تا او برای شما شروع به تعریف کند و.... یادتان باشد اکثر انسانها به دنبال جبران محبت دیگران هستند.یعنی به احتمال قوی برای جبران محیت شما حداقل ارتباطش را با شما ادامه می دهد.
شما برای ایجاد یک ارتباط موثر تا اینجا چند کار مهم انجام داده اید.
حس خوب شنیده شدن را به آنها هدیه داده اید، کمتر پیش می آید کسی ما را به درستی بشنود ، چرا که اطرافیانمان تمایل دارند چیزهایی را بشنوند که دوست دارند.وقتی کسی با تمام وجود به ما گوش می دهد حس خوب عمیقی در ما ایجاد می کنند، در کنار آنها احساس ارزشمندی بیشتری داریم در نتیجه احساس وابستگی عاطفی خاصی با این شخص پیدا می کنیم. پس لازم است ، درست شنیدن را یاد بگیریم
با پیدا کردن نظر مشترک(واقعی) او را تایید کرده اید. معمولا تشابه افراد باعث ارتباط عمیق می شود. هم میهن بودن ، هم شهری بودن ، هم محله بودن و از همه مهم تر همفکر بودن با عث ایجاد اطمینان و نزدیکی افراد می شود.
به او گفته اید چه کمکی از شما ساخته است . به سوال ذهنش که این شخص به چه درد من می خورد پاسخ داده اید.
اجازه دهید دیگران به شما تکیه کنند. زمانی که این کار را به درستی انجام دهید.طرف مقابل تمام توان خود را برای موفقیت شما خرج خواهد کرد.
او را با دادن هدیه کوچک نمک گیر کرده اید.
اکثر افراد محبت دیگران را فراموش نمی کنند و همیشه در گوشه ذهنشان به دنبال جبران محبت شما خواهند بود. اکثر فروشندگان حرفه ای این کار را به خوبی انجام می دهند . به عنوان مثال فرض کنید، در روز برفی از جلوی یک فروشگاه قهوه عبور می کنید، جوان خوشرویی به شما یک فنجان کوچک قهوه رایگان تقدیم می کند، در همین حین از لباس شما تعریف کند.نظر شما را از کیفیت قهوه بپرسد و با دقت و علاقه به نظر شما توجه کند، از اظهار نظر شما تشکر کند ، دقت شما را به جرئیاتی که توجه داشته تحسین کند و بگوید اگر میل دارید یک فنجان دیگر تقدیم کنم ، فکر می کنید در از این به بعد شما از کجا قهوه تهیه می کنید؟ این رفتار فروشنده، با کمی تغییرات ، بنا به مدل کلام و شخصیت شما و طرف مقابل می تواند در برقرای رابطه موثر در تمامی ابعاد، مورد استفاده قراربگیرد.
نکته سوم پایداری ارتباط موثر:
نکته طلایی برای پایداری یک ارتباط موثر پایداری این رابطه، صداقت و حسن نیت واقعی است . نکته طلایی دوم (تلاش کنید تا طلا شوید) سعی کنید روی ذهنیت و مهارت خود کار کنید.تا تبدیل به فردی شاد ، پر انرژی و توانمندی شوید که می تواند به افراد زیادی کمک کند.
با احترام
محمد احسان امامی آل آقا
زمستان 1401