A-درک و بکار گیری اصول اخلاقی و استاندارد های کوچینگ ( Demonstrates Ethical Practice)
تعریف: کوچ ، اصول اخلاقی مربیگری را درک کرده و به طور مداوم به آن عمل می کند
-
- در تعامل با مراجعین ، حامیان مالی و ذ ینفعان درستی و صداقت دارد.
- نسبت به هویت ،محیط ، تجارب ، ارزش ها و باورهای مراجعین حساس است
- ادبیات و کلام کوچ محترمانه است.
- اصول اخلاقی ICF را رعایت می کند و حافظ ارزشهای اصلی است.
- اطلاعات محرمانه مراجعین را طبق شرایط توافق نامه و قوانین مربوطه حفظ می کند.
- به تمایزهای بین کوچینگ،روان درمانی، مشاوره و سایر حرفه های حمایتی معتقد است
- درصورت لزوم مراجعین را به سایر متخصصین ارجاع می دهد.
2:طبق طرز تفکر کوچینگ عمل می کند ( Embodies a Coaching Mindset)
تعریف : طرز فکر کوچ باز، کنج کاوانه،انعطاف پذیر و مراجع محور است.
- کوچ باور دارد که مراجعین مسئول انتخابهای خودشان هستند
- به عنوان کوچ همواره مشغول توسعه و یادگیری است.
- کوچ همواره ساختار عملکرد و شناخت خود را جهت ارتقاع سطح کوچینگ توسعه می دهد.
- به تاثیر فرهنگ و موقعیت مراجع بر خود و دیگران آگاه و نسبت به آنها انعطاف پذیر است.
- از آگاهی و شهود شخصی به نفع مراجعین استفاده می کند.
- می تواند احساسات و موقعیت را تطبیق داده و از آن در راستای اثر گذاری بر مراجعین استفاده کند.
- قبل از جلسه از نظر ذهنی و احساسی خود را آماده می کند.
- در صورت لزوم از منابع بیرونی کمک می گیرد.
B: به وجود آوردن رابطه مشترک( Co-Creating the Relationship)
3: تنظیم وحفظ توافق نامه Establishes and Maintains Agreements
تعریف: با مراجع و ذینفعان مربوطه برای ایجاد توافق نامه های شفاف در خصوص رابطه کوچینگی، فرآیند ، برنامه ها و اهداف کوچینگ مشارکت می کند. توافق نامه هایی برای کل فعالیت کوچینگی و همچنین برای فعالیتهای هر جلسه کوچینگ تنظیم می کند.
1-در مورد اینکه کوچینگ چه هست و چه نیست توضیح می دهد و این فرآیند را هم برای مراجع وهم ذینفعان مربوطه شرح می دهد .
2-در خصوص مواردی که در رابطه کوچینگی مناسب هستند یا نیستند ، خدماتی که ارایه می شود یا نمی شود و مسئولیتهای طرفین قرارداد با مراجع به توافق می رسد.
3- با مراجع و ذیفعان مربوطه برای ایجاد برنامه و اهداف کلی کوچینگ مشارکت می کند.
4- با مراجه جهت تعیین سازگاری بین خود(مراجع-کوچ) مشارکت می کند.
5- با مراجع برای شناسایی یا تایید مجدد آنچه می خواهد در این جلسه انجام دهد مشارکت می کند.
6- برای دستیابی مراجع به آن چیزی که در جلسه می خواهد به آن برسد مشارکت می کند. تا مواردی که مراجع می خواهد به آنها بپردازد یا آنها را برطرف کند مشخص شود.
7- برای مشخص کردن یا تایید مجدد معیار های موفقیت در راستای آنچه که مراجع می خواهد ، چه در طول فرآیند کوچینگ یا یک جلسه کوچینگ خاص ، با مراجع مشارکت می کند.
8- با مراجع برای مدیریت زمان و تمرکز بر جلسه مشارکت می کند.
9-کوچینگ را در جهت نتیجه مطلوب مراجع پیش می برد ، مگر اینکه مراجع خلاف آن را بیان کند.
10- در صورت لزوم با مراجع برای پایان دادن به رابطه کوچینگ، به شیوه ای که این تجربه را محترم بشمارد، مشارکت می کند.
4-ایجاد و توسعه اعتماد وامنیت Cultivates Trust and Safety
تعریف: با مراجع برای ایجاد محیطی امن و حمایتی که به او امکان به اشتراک گذاری آزادنه را می دهد ، مشارکت می کند. رابطه را با رعایت احترام واعتماد متقابل حفظ می کند.
1- کوچ به دنبال درک مراجع و موقعیت اوست که ممکن است هویت، محیط، تجربیات، ارزش ها، و باور های مراجع را در بر گیرد.
2- به هویت،نوع دیدگاه، و سبک فکری مراجع احترام می گذارد و کوچینگ خود را با مراجع تطبیق می دهد.
3-به توانایی ها ،بینش و اقدامات منحصر به فرد مراجع تبریک می گوید و احترام می گذارد
4- حمایت وهمدلی واهمیت خود را به مراجع نشان می دهد .
5- به ابراز احساسات، نوع نگاه ، توجه و اولویت، اعتقادات وپیشنهادها که توسط مراجع مطرح می شود تبریک می گوید و از آن حمایت می کند.
6 -در صورتی که کوچ نقطه ضعف یا اشتباهی داشته این ریسک را می پذیرد که با مراجع صادق باشد و آمادگی خود را برای یادگیری نشان می دهد چون اعتماد مراجع را مهم می داند.
5.حضور و توجه کامل . Maintains Presence
تعریف: کاملا هوشیار و با تمرکز در کنار مراجع است ، وکوچینگ را با سبکی باز و منعطف و با اعتماد به نفس و مستدل اجرا می کند
- نسبت به مراجع، متمرکز مشاهده گر ، همدل ومسئول است.
- در طول فرآیند کوچینگ کنجکاوی خود را نشان می دهد.
- احساسات شخصی خود را به منظور تمرکز بر مراجع مدیریت می کند.
- در طی فرایند کوچینگ ، در زمان مواجهه با احساسات قوی مراجع اعتماد به نفس خود را حفظ می کند.
- در فضایی که دانشی در خصوص موضوع ندارد، به راحتی کار می کند (” اعتقاد به توانمندی مراجع و کافی بودن کوچینگ برای حل مسئله”)
- فضایی برای سکوت و تامل می سازد.
c. برقراری ارتباط موثر Communicating Effectively
6.شنیدن موثرListens Actively
تعریف: به گفته ها و ناگفته های مراجع تمرکز می کند تا نوع بیان مراجع وچیزی که مراجع در مورد موقعیتش عنوان می کند را کاملا درک کند.
1-محیط، هویت وموقعیت همچنین ارزشها و باورها و تجربیات مراجع را در نظر می گیرد تا درک خود را از آنچه مراجع می خواهد بیان کند تقویت کند.
2-گفته های مراجع را خلاصه وار بیان می کند تا اطمینان حاصل کند که بیانات مراجع را کاملا متوجه شده است.
3-زمانی که مراجع موارد بیشتری برای بیان دارد، کوچ متوجه می شود و از او می خواهد که آ ن را بازگو کند.
4- به احساسات، تغییر انرژی ، سرنخ های غیر کلامی یا سایر رفتارهای مراجع توجه می کند، تبریک می گوید وآن ها را بررسی می کند.
5- جملات ، لحن گفتار، و زبان مراجع را برای درک کاملتر از آنچه که مراجع می گوید با هم ادغام میکند.
6-برای تشخیص الگوها به روند رفتار ها و احساسات مراجع توجه کامل دارد.
7.Evokes Awareness ایجاد یا بر انگیختن آگاهی
تعریف:بینش ویادگیری مراجع را با استفاده از ابزارهایی مانند پرسشگری قدرتمند، سکوت، استعاره و قیاس، تسهیل می کند.
- برای تصمیم گیری در مورد اینکه چه چیزی برای مراجع کارآمد تر است ،تجربیات مراجع را در نظر می گیرد.
- مراجع را به چالش می کشد تا آگاهی یا بینشی را در او ایجاد یا برانگیزد.
- درخصوص طرز فکر ، ارزشها ، باورها، نیازها وخواسته ها از مراجع پرس جو می کند.
- سوالاتی می پرسد که به مراجع کمک می کند تا فراتر از وضعیت فعلی فکر و تامل کند.
- مراجع را دعوت می کند تا چیزهای بیشتری را در مورد تجربه اش در آن لحظه به اشتراک بگذارد.
- به هر آنچه که در تقویت پیشرفت مراجع تاثیر دارد توجه دارد.
- به مراجع کمک می کند تا ایده هایی در مورد چگونگی پیشرفت
- به مراجع کمک می کند تا عواملی (الگوی رفتار، تفکر واحساسات) که بر حال و آینده او تاثیر می گذارد شناسایی کند.
- از مراجع دعوت می کند در خصوص اینکه چطور می تواند به جلوحرکت کند و آنچه که مایل یا قادر به انجام آن است ایده ارائه بدهد.
- مراجع را در بازسازی دیدگاه هایش حمایت می کند .
- مشاهدات ، بینش واحساساتی که امکان یادگیری برای مراجع را دارند سخاوتمندانه با مراجع به اشتراک می گذارد.
Cultivating Learning and Growth .D پروش یاد گیری و رشد
تسهیل گری در رشد مراجع: Facilitates Client Growth
تعریف: در مسیر تبدیل یادگیری ها به اقدام وعمل با مراجع مشارکت می کند و او را در جهت تصمیم گیری در فرایند کوچینگ تشویق می کند.
1-کوچ به مراجع کمک می کند تا آگاهی، بینش ویادگیری جدید را در نوع نگاه و رفتار متفاوت اعمال کند.(یادگیری را بکاربگیرد)
2-کوچ با مراجع مشارکت می کند که اهداف، اقدامات و معیار های مسئولیت پذیری را طراحی کنند به شکلی که یادگیری ها ی جدید را در آن بکار بگیرد.
3- کوچ به اینکه مراجع تصمیم گیرنده است، توجه دارد ، به او تبریک می گوید و از او حمایت می کند تا اهداف و اقدامات و روشهای مسئولیت پذیری خود را طراحی کند.
4-پشتیبانی از مراجع در راستای طراحی اقدامات از نتایج یادگیری های جدید.
5-از مراجع دعوت می کند تا در طراحی نحوه حرکت رو به جلو موردی چون منابع ، موانع و حمایتها را در نظر
بگیرد.
6-با مراجع برای خلاصه کردن یادگیریی ها و بینش ها در درون یا بین جلسات مشارکت می کند .
7 – پیشرفت و موفقیت های مراجع را تحسین می کند و جشن می گیرد
8-برای پایان دادن جلسه با مراجع مشارکت می کند