چگونه از حاشیه امن خود خارج شویم
مارس 18, 2023آنچه که هر صاحب کسب وکاری باید بداند
آوریل 5, 2023
مهارت نرم چیست؟
مهارتهای نرم، ویژگیهای شخصیتی و مهارتهای غیر فنی هستند که به مواردی همچون روابط بین فردی و مدل تعامل با دیگران، نحوه برخورد با مشکلات و حل آنها، توانایی مذاکره ، حل تعارضات ، توانایی تطبیق با شرایط جدید و... می باشد. مهارت های نرم مکمل مهارت های سخت تلقی می شود که به دانش و مهارت های شخصیتی فرد اشاره دارد.
جامعه شناسان گاهی از اصطلاح "مهارت های نرم" برای توصیف ضریب هوش هیجانی یک فرد (EQ) در مقابل بهره هوشی (IQ) استفاده کنند.
در واقع مهارت های نرم بیشتر به شخصیت افراد مربوط می شود.مهارتهای نرم شامل ویژگیهای شخصیتی است که به افراد کمک میکند تا با دیگران تعامل بهتری داشته باشند تا در کسب کار موفق تر باشند.نمونه هایی از مهارت های نرم شامل توانایی برقراری ارتباط با مشتریان، راهنمایی همکاران، رهبری یک تیم، مذاکره ، پیروی از دستورالعمل ها و انجام کار به موقع است
چرا مهارت های نرم مهم هستند؟
صاحبین کسب وکار معمولا زمانی موفق تر هستند که مهارتهای نرم قوی تری داشته باشند. به عنوان مثال، از مدیران انتظار می رود که توانایی های گفتاری خوبی داشته باشند، اما مدیران موفق تر در گوش دادن به سخنان کارمندان و مدیران دیگر نیز خوب عمل می کنند .
جیمز هکمن برنده جایزه نوبل ادعا میکند که “مهارتهای نرم موفقیت زندگی را پیش بینی میکنند، و گاهی آن موفقیت را به وجود میآورند”
مذاکره بهتر با افرایش مهارتهای نرم
مذاکره بخش بزرگی از مسئولیتهای ، صاحبین کسب وکار است. آنها هنگام مذاکره با کارمندان، مشتریان یا کارمندان، باید مهارت داشته باشند که به خواستههای دیگران توجه کنند و در عین حال به شیوه درست بر آنچه که میخواهند تمرکز کنند. مدیران موفق لازم است بدانند که چگونه با تفویض استراتژیک وظایف ، کارمندان خود را کارآمدتر کنند.
شرکتها اغلب دوست دارند کارمندانی را استخدام کنند که دارای مهارتهای نرم هستند تا بتوانند به خوبی با بقیه کارکنان هماهنگ میشوند و بهتر با ساختار فرهنگی سازمان کنار بیایند. چرا که مهارتهای سخت را معمولا میتوان در طول زمان کوتاهی آموزش داد و با تمرین کافی آن به کمال رساند، اما کسب مهارتهای نرم دشوارتر است. به عنوان مثال، مهارت های نرم مورد نیاز برای یک پزشک، همدلی، درک، گوش دادن فعال و رفتار خوب در مواجه با بیماران است. از سوی دیگر، مهارتهای سخت لازم برای یک پزشک شامل درک عمیق از عوامل بیماریزا و درمان آن ، توانایی تفسیر نتایج و علائم آزمایش، و درک کامل آناتومی و فیزیولوژی است. یک دانشجوی پزشکی مهارت های سخت مربوط به حرفه خود را در طول تحصیل فرا می گیرد، همانطور که می دانید آموزش پزشکی ، یکی از طولانی ترین دوره های مهارت سخت به شمار می آورد اما با این وجود ، مهارت همدلی ، رفتار خوب و سایر ارتباطات انسانی که یک پزشک خوب به آن نیاز دارد. طی 20 سال تربیت خانواده ، ارتباط با دوستان و... شکل گرفته است و طبیعتا تغییر آن دشوار تر آز آموزش پزشکی است. به همین دلیل بسیاری از مشاوران کسب وکار به مدیران این توصیه را دارند که در فرایند استخدام ، به مهارتهای نرم تمرکز بیشتری داشته باشند. چرا که طی یک تا سه ماه می توان کار را به کارجو آموخت اما شخصیت کارجو چیزی نیست که به این آسانی ها قابل تغییر باشد.
افزایش میزان فروش با بهبود مهارت های نرم :
با پیشرفت تکنولوژی دسترسی به فروشندگان متعدد برای خریداران به مراتب آسانتر شده است. امروزه تامین کالا یا خدمات با کیفیت و با قیمت مناسب دیگر چیزی نیست که مشتری شما را خشنود کند چرا که تقریبا تمام رقبای شما این کار را انجام می دهند. در این بازار دیگر کیفیت و قیمت مناسب همچون گذشته مزیت رقابتی محسوب نمی شود بلکه یک وظیفه است ، مشتری قبل از خرید هر چیز حس خوب را می خرد ، در واقع خود شما را می خرد. در این شرایط آموختن مهارت های نرم بیش از پیش حائز اهمیت قرار می گیرد. برای فروش بهتر ایجاد همدلی ، اعتماد و حس خوب شرط اصلی فروش موفق محسوب می گردد.
تفاوت بین مهارت نرم و مهارت سخت چیست؟
مهارتهای سخت، مهارتهای قابل اندازهگیری هستند که از طریق آموزش و تمرین به دست میآیند. آنها توانایی های مورد نیاز برای انجام یک کار خاص هستند. مهارتهای نرم، مهارتهای رفتاری و بین فردی هستند که به نحوه تعامل مؤثر افراد با دیگران و مدیریت موقعیتها مربوط میشوند.
چرا مهارت های نرم مهم هستند؟
اینکه چقدر خوب با دیگران تعامل و رفتار می کنید برای موفقیت شغلی و اجتماعی شما بسیار مهم است. اعتماد از طریق تعاملات و روابط مثبت ایجاد می شود. طبیعتا بهره وری در محیط هایی که مهارت های نرم تقویت می شود، افزایش می یابد.
چگونه مهارت های نرم را بهبود بخشیم؟
اگرچه معمولاً از طریق آموزش رسمی به دست نمی آید، اما می توان مهارت های نرم را آموخت. تعدادی از مهارت های نرم همچون شنیدن موثر، ایجاد رابطه مشترک ، برقراری ارتباط موثر به منظور انجام خدمات کوچنیگ به دانشجویان آموزش داده می شود. اما مهمترین عامل یاد گیری مهارت های فردی این است که ، فرد باید پذیرای بازخورد باشد و برای تغییر رفتار تصمیم گیری کند. در واقع دو عامل اصلی پذیرش و میل به تغییر عامل اصلی برای بهبود مهارت های نرم است. آموزش کوچینگ نکات و راهبردهایی را برای توسعه شیوه های بهتر، مانند گوش دادن فعال و همدلی با دیگران، ارائه دهد. و تمرین می تواند در مهارتی که نیاز به بهبود وجود دارد را تقویت کند.
آموزش مهارت های نرم چیست؟
آموزش مهارت های نرم، آموزشی برای کمک به توسعه یا بهبود مهارت های بین فردی است. این شامل درس هایی برای بهبود ارتباطات، افزایش گوش دادن فعال، حل تعارضات، ارتباط کلامی ، مذاکره، مدیریت ریسک و بحران، هوش هیجانی و مدیریت استرس،خلاقیت و نوآوری،تفکر سیستمی و... می باشد
منابع مقاله