چند نکته خیلی مهم قبل از استخدام نیرو
ژانویه 28, 2023چگونه برای استخدام مصاحبه کنیم؟
فوریه 12, 2023
چگونه کارمند خوب را برای استخدام پیدا کنم
اخیرا جذب و استخدام نیروی انسانی برای صاحبین کسب وکار تبدیل به چالش شده ، تا آنجا که اکثر مدیرانی که برای خدمات کوچینگ به من مراجعه می کنند ، مشکل تامین منابع انسانی را از مهمترین مشکلات امروزه خود مطرح می کنند. نسل جدیدی که امروزه متقاضی کار هستند ، همچون نسل های گذشته خواسته ها و شرایط متفاوتی با نسل گذشته خود دارند، اگر ما به عنوان صاحب کسب و کار خودمان را باشرایط این نسل جدید وفق ندهیم طبیعتا با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.
نسل جدید به صورت متفاوتی تربیت شده اند، معمولا از خانواده های کم جمعیت تر هستند ، جمعیت این نسل کمتر از نسل گذشته است و..... اگر خودمان را جای این نسل بگذاریم ، متوجه می شویم آنها حاضر نیستند با هر شرایطی کار کنند. پس در این شرایط تقاضا برای کار کاهش پیدا می کند.
همانطور که می دانیم اصل عرضه و تقاضا مهمترین عامل تایین کننده قیمت می باشد. زمانی که ما در بازار کارعرضه کننده هستیم و تقا ضا در بازار کار کم باشد . در این شرایط کار پبشنهادی ما ،باید برای تقاضا کننده جذاب باشد.
پس در شرایط جدید چه کاری برای استخدام انجام دهیم
در محلی که کارمند یا کارگر ما در آنجا بیشتر حضور دارد تبلیغ کنیم :
اگر دنبال کار گر ساده می گردیم ، تراکت می تواند گزینه مناسبی باشد و تراکت را باید در جایی نسب شود که این افراد در آن محل ها بیشتر رفت و آمد می کنند. به فرض مثال برای جذب ویزیتور مواد غذایی و بهداشتی بهترین جا می تواند مقابل سوپر مارکت ها باشد.
اگر دنبال نیروی متخصص می گردیم ، باید در سایت های مرتبط با سطح توانایی های آن متخصص تبلیغ کنیم ، هر کدام از سایت های کاریابی سطوح خاصی از کارمندان را به ما معرفی می کنند ، با چند سرچ ساده در گوگل می توانید بخوبی این اطلاعات را بدست آورید.در دانشکده های مربوط به کسب وکارتان تبلیغ کنید
کار آموز بیشتری جذب کنیم:
کارآموزان یک منبع مناسب برای کسب وکار به شمار می آیند ، زمانی که ما دانشجو بودیم پیدا کردن محلی برای کار آموزی از دشوار ترین کارهای زمان دانشجویی به حساب می آمد ولی امروزه بسیاری از سازمان های از ورود کارآموز استقبال می کنند ، ما برای پیشتاز بودن در این امر لازم است کاری کنیم که استخدام شدن برای این افراد جذاب به نظر برسد . ضمنا در طول دوره کاراموزی لازم است ، استعداد ها را کشف کنیم ، وجود این استعداد ها را تحسین کنیم ، و در انتها به بهترین ها پیشنهاد کار بدهیدم.
اصول استخدام گذشته را کنار بگذاریم
در گذشته رسم بود که مدیران برای نشان دادن اقتدار خود و اعتبار سازمانشان در مواجه با کارجو بی تفاوت رفتار میکردند. وقتی نیروی کار محدود باشد ، فضای انتخاب برای کارجو بیشتر می شود .پس او جذب سازمانی می شود که بهترین برخورد را داشته باشد و سریعترین تایید استخدام را به او بدهد. امروزه این رفتار ها ، خصوصا با افراد متخصص می تواند ، کیفیت و کمیت جذب نیرو را به شدت کاهش دهد.
اقداماتی که در این راستا می توان انجام داد به شرح زیر است.
1-3شخصی که تلفنی با کارجو تماس می گیرد و یا به تماس او پاسخ می دهد . اولین شخصی است که کارجو با آن برخورد دارد .رفتار مناسب شخصی این شخص می تواند باعث جذب این کارجو شود . پس لازم است این افراد برای پاسخ درست و رفتار مناسب کا ملا توجیه باشند
2-3نگهبان هم نقش بسیار مهمی در انتخاب کارجو دارد ، بسیاری از کارجویان در طول مدتی که در نگهبانی در انتظار مساحبه به سر می برند. در خصوص مزایا و معایب سازمان از نگهبان سوال می پرسند ، پس لازم است تاحد ممکن زمان انتظار کارجو را کوتاه کنیم و نگهبان نیز در خصوص رفتار صحیح و پاسخ به سوالات کاملا توجیه باشد.
3-3در صورتی که کارجوی مورد نظر خود را پیدا کردید ، درنگ نکنید ، در همان جلسه مصاحبه تایید استخئام را به او بدهید ، توجه داشته باشید که کارجوی توانا و مناسب به احتمال قوی ، در بازار جدید کسب وکار حتی یک یا چند روز منتظر پاسخ شما نمی ماند ، او به اولین پذیرش جواب مثبت می دهد ، پس اگر زمان پاسخگویی شما طول بکشد ، شرکت رغیب شما به او پاسخ مثبت خواهد داد.
در صورت امکان در خصوص تخصص کسب وکارتان دوره های آموزشی برگزار کنیم:
امروزه خیلی از کارجوها تمایل دارند، با جایگاه بالاتر استخدام شوند و تمایل دارند در این خصوص آموزش ببینند ،و حتی با بت این آموزش هزینه پرداخت کنند. به نظر من اینکار در حوزه جذب و استخدام یک فرصت به شمار می آید زیرا که نه تنها در این فضا شما می توانید نیروهای مد نظر خود را پرورش می دهید، بلکه می توانید استعداد ها ی برتر را از بین هنر جوها کشف کنید و از طرف دیگر به جای اینکه برای دوره آزمایشی و آموزش ابتدا ی استخدام هزینه کنید می توانید برای سازمانتان و کارکنان متخصص خود درآمد کسب کنید.
به محتوای تبلیغاتی برای جذب کارجو دقت کنیم:
متن معروف به ازطلاع می رساند شرکت ..... به تعدادی نیرو کار با شرایط ......... با حقوق و مزایا مکفی نیازمند است ، نمی تواند جذاب باشد ، ذهن کارجوی ما با ید مزیتی را برای استخدام در تبلیغات شما ببیند به منظور ارایه تبلیغات باکیفت با متخصین این موضوع مشروت کنید
قبل از اقدام برای انجام استخدام علت نیاز به نیروی جدید را از زوایای مختلف بررسی کنیم:
مشغله های متخلف کسب وکار و سرگرم شدن به برطرف کردن چالشهای روزمره گاهی باعث می شود موارد مهمی مورد توجه قرار نگیرند . در بسیاری از موارد صاحبین کسب وکار به جای برطرف کردن ریشه ای چالش ها به استخدام برای انجام کارهای انجام نشده روی می آورند در این شرایط استخدام به هیچ وجه گزینه مناسبی نیست . برای اطلاعات بیشتر مقاله چند نکته مهم قبل از استخدام نیرو را مطالعه بفرمایید.
سخن آخر:
موضوعات مطرح شده در این مقاله ممکن است ، بسیاری از صاحبین کسب وکار ، خصوصا کارافرینان قدیمی را کمی متعجب کند ، آنها سالها با همان روشهای قدیمی فرایند استخدام را انجام داده اند. و پذیرش این همه تغییر در رویکرد با نسل جدید برایشان کمی سخت باشد. لازم است به این دوستان عرض کنم ، میلیاردها سال رسم دنیا براین بوده که تنها موجودی می توانست به بقا خود ادامه دهد که با شرایط جدید خود را تطبیق دهد. درغیر اینصورت محکوم به انقراض خواهد بود . شاید این سوال پیش بیاید به که به فرض محال ما ، این شیوه استخدام را انجام دادیم، پس از استخدام با این نیروها چگونه باید رفتار کنیم تا بتوانیم خروجی مناسبی از کار آنها داشته باشیم. طبیعتا رفتاربعد از استخدام نیز با نسل جدید به کل متفاوت خواهد بود . در پایان بنده به هیچ وجه انتظار ندارم که شما بدون هیچ تحقیقی و به صرف خواندن این مقاله بکل رویکرد خود را در فرایند استخدام تغییر دهید .فقط از شما دعوت می کنم که در این خصوص بیشتر تحقیق کنید.